top of page

ט"ו בשבט - ראש השנה לאילן הגיע- פרוייקט שבעת המינים- דווקא כן!/ נטיעות/ מטיילים

עודכן: 16 בינו׳ 2021


תמיד נחמד לפתוח עם שיר- ובכלל לצעוד עם הילדים ולשיר בקולי קולות(:



משימה קלילה ראשונית- אפשר לתת גם לימי הזום

על כל ילד לצלם עץ שחביב עליו במיוחד באיזור מגוריו, לצלם ולצרף את הפסוק מספר ויקרא, י"ט 23

כג וְכִֽי־תָבֹ֣אוּ אֶל־הָאָ֗רֶץ וּנְטַעְתֶּם֙ כָּל־עֵ֣ץ

שאלות מנחות לדוג-

  1. למה בחרו בעץ הזה? האם יש איזה סיפור מאחורי הבחירה?

  2. מה שם העץ, לבקש להביא שתי עובדות מעניינות על העץ

  3. ציור אומנותי בהשראת העץ או יצירה

  4. לכתוב סיפור שקשור בעץ שבחרו

אפשר לפתח את התמונות ולהכין תערוכה בבית הספר- אחרי הסגר


דוג' לתמונה- אקליפטוס בודד בנחל מיצר ברמת הגולן


לממהרים-


מה עשיתי בכיתה טו בשבט 2020- פרוייקט טו בשבט הגדול!!

אפשר להתאים גם לימי קורונה.




חגגנו את החג דרך למידה על שבעת המינים ! קראתי לפרוייקט- פרוייקט טו בשבט הגדול! חילקתי את הכיתה ל- 7 קבוצות, כל קבוצה קיבלה את אחד משבעת המינים- לכל קבוצה היה ראש קבוצה - העצמתי בכך ילדים שהיו זקוקים לתפקיד משמעותי של הובלת חבריהם והתנסות בלקיחת אחריות- הדגשתי מה היא העבודה של הראש קבוצה, לדאוג שמבצעים את המטלות, חלוקה של משימות ותפקידים לכל חברי הקבוצה , לדאוג למפגשים .


כמובן שהייתה התלהבות גדולה!


כתבתי על הלוח- את הפסוקים המתארים את פרי הארץ- ספר דברים פרק ח' פסוקים -ז-ח:


ז כִּי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, מְבִיאֲךָ אֶל-אֶרֶץ טוֹבָה: אֶרֶץ, נַחֲלֵי מָיִם--עֲיָנֹת וּתְהֹמֹת, יֹצְאִים בַּבִּקְעָה וּבָהָר. ח אֶרֶץ חִטָּה וּשְׂעֹרָה, וְגֶפֶן וּתְאֵנָה וְרִמּוֹן; אֶרֶץ-זֵית שֶׁמֶן, וּדְבָשׁ.


המשימה עצמה-

1. כל קבוצה מכינה תעודת זהות על אחד משבעת המינים- מתי זורעים,

מתי קוטפים, מה מכינים ממנו וכו'..

2. כל קבוצה מחברת סיפור קצר על אחד משבעת המינים שקיבלה.

3. הכנה של הצגה קצרה של הפרי.

4. ציור לתלייה בכיתה בגודל A3 .

5. יצירתיות ! יצירתיות ! יצירתיות!!


הצגת הפרוייקט הייתה כמובן בסדר טו בשבט בכיתה עם סלט פירות, פירות יבשים וקישוטים(:

תמונות מהפרוייקט-











מידע על החג למי שיש זמן -

חג ט"ו בשבט- רקע בקטנה-

על התאריך-

באחד בשבט נקבע ראש השנה לאילן! איך התהווה החג? אבותינו בארץ ישראל, חיו ונשמו את עבודת האדמה, בימי בית הראשון והבית השני התפרנסו תושבי ארץ ישראל- מחקלאות וגידול צאן ובקר. המיסים במדינה היו תרומות ומעשרות - מפרי האדמה, לתת עשירית מהיבול השנתי שלו להעלות לבית המקדש .

כללים רבים בתקופה הקדומה נקבעו על מנת לסייע לאיכרים להעלות את המיסים והמעשרות בזמנים קבועים. בתקופת המשנה, הרמבם הסביר- טו בשבט נקבע בכדי להבדיל בין פירות הארץ משנה הקודמת לפירות הארץ שחנטו ( הבשילו- פרי שראוי לאכילה) מהשנה החדשה. התאריך שנקבע כדי להבדיל בין שנה אחת לשנייה הוא טו בשבט. כל הפירות שהבשילו עד לתאריך טו בשבט נחשבים לפירות שחנטו בשנה שעברה ומפירות אילו היו מעלים מיסים ומעשרות. הפירות שהבשילו לאחר טו בשבט נחשבים לפירות של השנה לאחר מכן.


תקופת חודש שבט זו גם התקופה בו הצומח והחי מתעורר מחדש. ניתן לראות זאת בפריחה ובלבלוב של העצים. ארץ ישראל , ארץ הפכים, ארץ עמקים והרים , מישורים וגבעות. כך שההתעוררות של הטבע מתחילה בזמנים שונים באיזורים שונים. בשפלה ובעמק באיזורים החמים לכן האנשים שישבו בעבר באיזורים אילו ציינו את ראש השנה לאילנות בראשון בשבט. האנשים שגרו בהרים ובמקומות הגבוהים יותר, שם החורף נמשך למשך יותר זמן ציינו את ראש השנה לאילנות בטו בשבט.


טו בשבט הועלה ליום חג של ממש במאה ה- 15 - 16, החלו להדגיש את הקשר בין האדם לטבע והוסיפו את התיקון של מנהג אכילה מפירות הארץ, מנהג זה הפך להיות חלק עיקרי ממנהגי החג.

היו עורכים סדר טו בשבט, שולחן מקושט בפרחים עם נרות דולקים היו יושבים בצוותא ואוכלים את הפירות בארבעה שלבים , בכל שלב היו קוראים פרקי תנ"ך - טקס זה היה נהוג בקהילות הספרדיות.

האשכנזים היו נוהגים לאכול חמשה עשר מיני פירות כמספר הימים עד לחג.

יהודי ארצות הבלקן היו נוהגים לאכול 30 מיני פירות.


נטיעת עצים-


כאשר שב העם לארץ ישראל נוסף מנהג נוסף- נטיעת עצים. וטו בשבט הפך לחג הנטיעות. כך החג הפך לחג בו מחזקים את הקשר בין האדם לטבע בין העם לאדמה.


הערכה לטבע-

בימים אילו אנחנו יכולים לדבר גם על שמירת הטבע, החי והצומח. נושאים שונים בשמירת איכות הסביבה. שמורות טבע, פרוייקטים שונים שהחברה להגנת הטבע עוסקת בכדי לשמור על הטבע. בתקופת הקורונה במיוחד אפשר לדבר על הרווח של הטבע מהשנה הזו, שנה שירד בה זיהום האוויר, היה אפשר לראות התעוררות של החי בטבע בשל הסגרים בארץ ובעולם.


אני הקראתי לילדים קטע שכתב יורם טהרלב - האיש והאגדה

' שמור על הארץ'

שמור על הארץ - יורם טהרלב שמור על הארץ הזאת על היעלים האיילות והצבאים על הנמרים הזאבים והצבועים שמור על הנשרים והעטלפים שמור על הטורפים ועל הנטרפים ועל שכיות חמדה אשר בנו קודמינו שמור על הארץ הזאת מפנינו. שמור על הארץ הזאת על חלקת הים, על האצות והדגים על קני השחף, על מושבות האלמוגים על צבות הים אשר שוחות מגיברלטר להטיל ביצים בחוף עתלית בלילה קר שמור נא על החול שנח עוד על חופינו שמור על הארץ הזאת מפנינו. שמור על הארץ הזאת על חורבות קיסריה, על ימה של אשקלון מאופנוע-ים, מג'יפ נועז, מטרקטורון שמור על בור המים, הפסיפס ובית הבד על מערות מסתור, על המבצר, על המצד, לילדינו שמור את ארץ אבותינו שמור על הארץ הזאת מפנינו. שמור על הארץ הזאת שמור על השומרים, הפקחים, הסיירים, הם שמורת הטבע, העופות הנדירים, שאזנם כרויה לגלוי ולנסתר מעיין ופלג, גת שמנים על צלע הר שמור נא עליהם היטב למעננו שמור עליהם אלוהים מפנינו.


צילום של נשר בגמלא ברמת הגולן


orinshlapo


Comments


bottom of page